Pewna muchówka powiedziała – To ja pójdę do agencji i kupię widoczność!
2 marca 2021Kongres Dobrych Praktyk
15 marca 2021Employee Advocacy – program dla aktywnie zaangażowanych pracowników
Według badań Instytutu Gallupa tylko 30% pracowników jest aktywnie zaangażowanych. Reszta, a więc większość po prostu pracuje.
Liderzy wiedzą, że Ci najbardziej zaangażowani pracownicy to koło zamachowej organizacji. To oni najwięcej wnoszą w realizację celów i zadań, to oni mają największy wpływ na atmosferę pracy i kulturę organizacyjną. Z drugiej strony ci pracownicy oczekują różnorodnych szans i możliwości. Dobrze znają swoją wartość i kiedy nie otrzymują adekwatnych propozycji, zaczynają tracić swoje zaangażowanie, a w najgorszym przypadku odchodzą do innego pracodawcy.
Inwestycja w aktywnie zaangażowanych pracowników jest jak dźwignia. Inwestując w tę grupę firmy podnoszą zaangażowanie w całej organizacji.
Wielu menedżerów myśli inaczej. Patrzą na swoje zespołu pod kątem pracowników, którzy sprawiają im najwięcej kłopotów. Na tych pracowników przeznaczają znaczny zasób sił i środków. Niestety, rzadko przynosi to oczekiwane rezultaty. Ci bierni, mało zaangażowani pracownicy, pomimo wielu wysiłków nie zmieniają swoich postaw ani zachowań. Tymczasem można do nich dotrzeć inaczej. Znacznie lepsze rezultaty odnosi się, kiedy to nie menedżer na nich wpływa, a inni współpracownicy.
Dlatego liderze, nie działaj sam! Nie przekonuj, nie angażuj tych najmniej zaangażowanych. Zainwestuj w program, który może dać Ci największą stopę zwrotu, w program Employee Advocacy.
Co to jest Employee Advocacy
Employee Advocacy to promowanie firmy przez ludzi, którzy w niej pracują. Inaczej nazywanie rzecznictwem pracowników. To program wsparcia najbardziej zaangażowanych pracowników, którzy w zespole przygotowują, publikują i komentują pozytywne informacje na temat własnej firmy w mediach, szczególnie tych społecznościowych.
W dobie transformacji cyfrowych programy Employee Advocacy przenoszą ducha firmy do online. Korytarzowe i kuchennych spotkania zamieniają na interakcje na LinkedIn’a, Instagramie, czy Facebook’u. Pracownicy zaangażowani w program Employee Advocacy dzielą się z całym światem pozytywna energią, sukcesami osobistymi i firmy. Nawiązują dzięki temu relacje wewnątrz i na zewnątrz organizacji. To z kolei przekłada się na pozyskiwanie dla firmy najlepszych kandydatów do pracy i klientów.
Employee Advocacy jako dźwigniowa inwestycja biznesowa
Realizacja programu Employee Advocacy to jest inwestycja długofalowa. Decydują się na nią tylko najbardziej wizjonerscy liderzy. Wiedzą, że będzie ona miała zwrot w postaci wielu pozytywnych zmiana kulturowych, choć nie nastąpi to błyskawicznie. Programy Employee Advocacy zmieniają dogłębnie organizację. Powodują, że zmienia się kultura organizacji. Ludzie otwierają się na siebie. Znikają silosy pomiędzy obszarami funkcjonalnymi. Pracownicy czują się podmiotowo, odnajdują swoje talenty i mają okazję do rozwinięcia ich. W klasycznym badaniu Q12 Gallupa obszar rozwoju powtarza się największą liczbę razy. Zaangażowanie karmi się rozwojem. Rozwój daje energię, która promieniuje na całą organizację. Programy Employee Advocacy to nie wysublimowane szkolenia. Są to programy wdrożeniowe, które pozwalają rozwijać się w codziennej praktyce i od razu przynosić nowe rezultaty.
Uczestnicy programów Employee Advocacy
Kluczem do sukcesu Employee Advocacy jest dobrowolność. Warto zaprosić do niego ochotników. Tacy uczestnicy mają najlepsze intencje i dadzą z siebie wszystko to, co mają najlepszego. Kiedy stworzy im się warunki do swobodnego działania zaczynają jeszcze głębiej widzieć sens swojej pracy. Pracują z pasją, z energią z błyskiem w oku. Dzięki uczestnictwie w programie mają więcej kontaktów z osobami w innych działach i z poza organizacji. Poznają się lepiej i są poznawani. Dzięki temu rośnie ich poczucie przynależności do grupy, wiara w siebie i poczucie znaczenia.
Sprzężenie zwrotne w Employee Advocacy
Ludzie podchodzą do Employee Advocacy z zaangażowaniem, bo czują, że udział w tym programie przynosi korzyści nie tylko firmie, ale także im samym. To ważne, bo większość pracowników ma poczucie, że więcej daje firmie, niż od niej otrzymuje. W przypadku programów Employee Advocacy jest inaczej. Ludzie budują swoje marki osobiste, dzięki którym są lepiej widoczni. Kiedy są lepiej widoczni, to są bardziej zauważani, a to przekłada się na konkretne efekty. Zwiększają sprzedaż, zdobywają nowe znajomości, uczą się,
Zarządzanie programem Employee Advocacy
Program Employee Advocacy wymaga pewnej finezji. Ponieważ pracujemy z Aktywnie zaangażowanymi pracownikami, to takich osób nie można poganiać, nie można im wydawać zbyt stanowczych rozkazów. Zbyt duża presja może spowodować odwrotny skutek. Dla uczestników programu, dla uczestników programu rzecznictwo to kwestia ich tożsamości profesjonalisty, wręcz honoru. Tego nie wolno pomijać, a wręcz przeciwnie warto to wykorzystać. Dobry lider czuje to i stara się odgraniczyć swoją rolę do inspirowania, stwarzania przyjaznej atmosfery i doceniania.
Aktywność Employee Advocacy polega na wzajemnych angażowaniu się. Uczestnicy wzajemnie się „nakręcają”, inspirują, stawiają sobie wyzwania. Ich motyw do pracy to poczucie bycia w zespole, zabawa, rozwój i robienie czegoś, co ma sens.
Bycie zaangażowanym rzecznikiem organizacji odbierają jako wyróżnienie i prestiż. Kiedy organizacji odpowiednio to doceni odpowiadają jeszcze większym zaangażowaniem, lojalnością i szerzeniem pozytywnej informacji na temat firmy.