Na czym polega profesjonalny networking i jakie jest jego znaczenie?
11 sierpnia 2022Jak stworzyć wartościowy content?
7 października 2022Employee Advocacy w tworzeniu angażujących treści
Media społecznościowe są przestrzenią komunikacji między markami a klientami. Tworzenie treści, które zainteresują odbiorcę i skupią jego uwagę, a w konsekwencji doprowadzą do zakupu, stało się dla wielu firm priorytetem w budowaniu pozycji w Internecie. Dobrze udaje się rozwijać te założenia markom, które stawiają na Employee Advocacy.
Czym jest program Employee Advocacy
Employee Advocacy (EA, Rzecznictwo Pracowników) to sprawdzone rozwiązanie dla firm, którym zależy na pozyskiwaniu klientów w mediach społecznościowych. Jego esencją jest to, że to pracownicy dzielą się swoim doświadczeniem i przykładami z pracy. Zamiast standardowych komunikatów przygotowywanych przez dział marketingu odbiorcy mogą przeczytać treści przygotowane przez zaangażowanych pracowników, ambasadorów marki. Jednak różnica w porównaniu ze standardowymi działaniami w mediach społecznościowych jest kolosalna. W przypadku Employee Advocacy (EA) to pracownicy przedstawiają dobre opinie o firmie i jej produktach, wykorzystując do tego swoje profile prywatne w mediach społecznościowych. Najczęściej ma miejsce to na portalu LinkedIn.
Program Employee Advocacy jest skupiony na rozwijaniu kompetencji poszczególnych pracowników i ich marek osobistych. To sprawia, że miejsce ich pracy również postrzegane jest jako bardziej wartościowe.
Employee Advocacy od Employee Branding ‘u różni się tym, że ostatni skupia się wyłącznie na budowaniu silnego wizerunku marki, natomiast EA akcentuje markę osobistą zatrudnionych pracowników. – Dzięki Employee Advocacy pracownicy nabywają umiejętności zwięzłego komunikowania się. Ich opinie są autentyczne i szczere, a dzięki temu wzbudzające więcej zaangażowania. Dlatego tak dla marki jak i dla pracowników jest to sytuacja win-win.
Gdy myślisz o Employee Advocacy, to warto skorzystać z webinarów i artykułów dostępnych tutaj – w Bazie Wiedzy
Znaczenie Employee Advocacy
Zauważalny wzrost zainteresowania Employee Advocacy obserwowany na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy wynika z rosnącej popularności pracy zdalnej lub w modelu hybrydowym. To wpłynęło na zmiany sposobu komunikacji między pracownikami – coraz więcej rozmów i dyskusji przeniosło się do świata online. Zmienił się też charakter informacji. Świadczą o tym zebrane dane: poziom interakcji między użytkownikami serwisu LinkedIn wzrósł do niespotykanych dotąd rozmiarów, ponad 1 bilion interakcji w ciągu 2020 roku.
To truizm, ale droga do rozwoju firmy w obecnych czasach to media społecznościowe, to LinkedIn, sieci kontaktów, docieranie do nowych klientów dzięki dobrze przygotowanym treściom. Odpowiedź na powracające pytania – jak się wyróżnić? jak zdobyć zaangażowanie?– jest jedną z najważniejszych w rozwoju firmy w najbliższym czasie.
Zapisz się na nasz Newsletter
Odpowiedzią i właściwą ścieżką pracy jest właśnie program Employee Advocacy. Zaufanie łatwiej zbudować między poszczególnymi osobami, nie z pozycji autorytetu marki. Gdy firma decyduje się wprowadzić program Employee Advocacy, zyskuje dzięki temu osobiste „ludzkie” oblicze reprezentowane przez pracowników.
Dane mówią same za siebie: 74% badanych bardziej ufa opiniom, które słyszy od konkretnych osób niż tym, którymi dzielą się poszczególne firmy.
Wprowadzenie do swojej kultury organizacyjnej strategicznie ułożonego programu EA pozwala pracownikom budować sieci kontaktów, pracować nad realizacją kluczowych założeń w firmie w sposób aktywny, świadomy i zaangażowany. To rzeczywiście przekłada się na jakość stworzonych przez pracowników materiałów.
Platforma
Medium, które się rozwija i transformuje na przestrzeni ostatnich lat, stając się platformą pierwszego wyboru dla Rzecznictwa Pracowników jest właśnie LinkedIn. Z sieci służącej typowo do nawiązania kontaktów biznesowych stał się platformą, na której można przeczytać informacje o biznesie z pierwszej ręki oraz brać udział w merytorycznych rozmowach razem z innymi liderami opinii czy ludźmi biznesu. To tutaj toczą się żywe rozmowy między pracownikami różnych firm, opisywane są różne case’y oraz umieszczane przydatne dla klienta wskazówki. Szczególnie warto skupić się na edukowaniu i obsłudze klienta. To właśnie sprawia, że zaangażowanie rośnie.
Angażujące treści dla firmy – jak je przygotować?
Dobrze przygotowane treści pozwalają trafić do grupy docelowej, budując jej świadomość oraz zaangażowanie a w konsekwencji – zwiększenie sprzedaży. Dzielenie się wartościowym materiałem w mediach społecznościowych otwiera pole do rozmowy z potencjalnymi klientami, którzy chętniej włączają się do dyskusji pod materiałami, które wzbudziły ich zainteresowanie. Dzieje się tak zwłaszcza jeśli dotyczą problemów, z którymi się obecnie borykają.
Treści mogą być opublikowane w różnych formach: artykuł, post, zdjęcia, infografika albo film. Wybór tego rodzaju publikacji, który będzie najbardziej nośny, pozwala precyzyjniej zaplanować i przygotować materiały.
Oczywiście samo publikowanie treści nie wystarcza. Powinna się kryć pod tym przemyślana strategia. Dopiero wtedy można mówić o wdrożonym programie Employee Advocacy. Jeśli firma dopiero się zastanawia nad wprowadzeniem EA, warto skorzystać ze szkolenia Employee Advocacy, dzięki któremu wdrożenie pomoże zrealizować założoną strategię i przełoży się na sprzedaż oraz rozpoznawalność marki.
Angażujący content to taki, który:
- jest odpowiedni do platformy, na której zostanie umieszczony;
- przykuwa uwagę odbiorców;
- niesie wartość dla czytelnika;
- pokazuje nową perspektywę;
- zachęca do komentowania.
Połączenie wizji, trendów branżowych z opisem prawdziwej sytuacji często jest tym sekretnym składnikiem, który sprawia, że post staje się wiralowy. Angażujący content rozpala ciekawość, zachęca, by dowiedzieć się więcej i zareagować. Co ważne – najbardziej atrakcyjna treść to nie ta, która sprzedaje, ale ta, która bawi i edukuje. Posty i artykuły umieszczane przez pracowników w ramach EA są wpisane w lejek sprzedaży. Po tym właśnie można rozpoznać prawidłowo wdrożony program Employee Advocacy.
Podsumowanie
Dzięki wdrożeniu Employee Advocacy i zaangażowaniu pracowników firmy w aktywne tworzenie angażujących treści można zaobserwować istotne i znaczące zmiany w postrzeganiu firmy. Wśród korzyści EA można wymienić:
- wzrost zaangażowania pracowników;
- budowanie pozytywnego wizerunku firmy;
- umocnienie kultury organizacyjnej;
- przyciąganie do firmy pasujących do niej osób;
- wzrost sprzedaży, możliwość zdobywania nowych, wysoko marżowych klientów.
Wpisanie w kulturę organizacyjną współdziałania przy tworzeniu treści zamiast żmudnego zbierania materiałów do przekazania dla działu marketingu jest kluczem przy Rzecznictwie Pracowników.
Pamiętałeś, aby się zapisać na Newsletter❓ Przewiń trochę do góry 😉