Employee Advocacy to więcej niż Employer Branding
17 maja 2022Networking: czyli budowanie relacji
23 maja 2022Networking to nieustające wyzwanie
Networking jest ciągłym wyzwaniem dla części profesjonalistów. Z samej swojej natury bazuje na kontaktach z osobami wcześniej nam nieznanymi, co wielu ludziom przychodzi z trudnością. Oznacza poruszanie się po obszarach, w których istnieje spore ryzyko porażki, czy nawet publicznej wpadki. Zdecydowanie warto jednak się przemóc, by rozwinąć siebie i swój biznes.
Współczesny, profesjonalista, aby działać skutecznie w swoim środowisku musi posiadać, prócz kompetencji i doświadczenia, również szeroką sieć kontaktów. W zależności od etapu rozwoju, szczebla i pozycji zawodowej służy ona najróżniejszym celom. Dla specjalisty, managera czy właściciela firmy może:
- ułatwiać pozyskiwanie potrzebnych informacji;
- zwiększać efektywność;
- pomagać w otrzymani lepszej pracy;
- ułatwiać realizacje projektów;
- pomagać utrzymać właściwe relacje z interesariuszami;
- uzyskiwać informacje na temat rynku, potencjalnych partnerów i konkurencji.
Kapitał społeczny – jego budowanie chociaż wydaje się proste, to jednak nie jest łatwe…
Wynika to z tego, że aby budować kapitał społeczny poprzez networking koniecznie trzeba wyjść ze strefy komfortu. Musimy porzucić fałszywe przekonania oraz nauczyć się, wyćwiczyć i utrwalić całkowicie nowe umiejętności. Współczesny świat szczególnie sprzyja osobom praworęcznym i ekstrawertycznym. Szczególnie biznes. Można nawet pokusić się o twierdzenie, że ludzie ekstrawertyczni są w środowiskach promowani. Dla tej części społeczeństwa networking może być czymś naturalnym. Introwertycy mają trudniej. Dla nich networking i przebywanie między ludźmi bywa wyczerpujące i nie musi być źródłem satysfakcji.
Na szczęście każdy może znaleźć właściwy dla siebie sposób nawiązywania relacji. Tajniki można zgłębiać samemu, czytać książki, czy też być członkiem organizacji. Można też ćwiczyć na imprezach biznesowych oraz wspierać się pomocą doświadczonego mentora.
Networking – budowanie sieci powiązań biznesowych wymaga z jednej strony pewnej regularności, a nawet ćwiczeń, a z drugiej testowania tego, czego się nauczyliśmy. To jednak nie wystarczy. Koniecznie trzeba relacje podtrzymywać. Z drugiej strony networking na pewno nie polega na prostym zbieraniu wizytówek lub budowaniu jak największej sieci kontaktów na LinkedIn. Takie działania przy pewnych strategiach mogą być niezbędne. Stanowią one jednak początek drogi a nie jej istotę.
W takim razie zastanówmy się, gdzie mamy takie miejsca, w których profesjonaliści mogą rozwijać swoje umiejętności i poszerzać sieć kontaktów? Za pomocą networking ‘u kapitał społeczny można budować w co najmniej w trzech miejscach.
1. Networking w organizacjach
Najłatwiej jest się uczyć networkingu będą członkiem organizacji. Wynika to w głównej mierze z tego, że spotkania odbywają się regularne oraz grono ich uczestników jest dosyć stałe (zwykle). Dzięki cykliczność możemy coraz lepiej poznawać członków naszej społeczności. Wkrótce podczas spotkań mamy możliwość rozmawiać z grupą znajomych a nie obcych nam osób. Często, aby wejść do organizacji, trzeba mieć osoby wprowadzające. Bardzo się one przydają również w przełamywaniu początkowych lodów podczas spotkań. Miejmy jednak świadomość, że znacznie trudniejsze od przełamywania lodów jest odłożenie na bok fałszywych przekonań i danie sobie prawa do konsternacji związanej z tym, że na początku po prostu nikogo nie znamy.
2. Networking podczas wydarzeń
Szkolenia, konferencje, gale, dni otwarte, czy miksery biznesowe są również jedną z lepszych okazji do poznawania nowych osób. Wybierając się na taką imprezę trzeba postawić sobie cele nie tylko dotyczący wiedzy, którą zdobędziemy, ale również tego ilu ludzi poznamy. Jednak aby to było możliwe konieczne jest wcześniejsze pojawianie się na eventach oraz pozostawanie podczas nich aktywnym i odważnym. Bez tego naprawdę trudno jest nawiązać wartościowe relacje (nawet kilkanaście) oraz wymienić się wiedzą i doświadczeniami.
3. Networking w Mediach Społecznościowych np. LinkedIn, Facebook itp.
Nie wystarczy jednak nawiązywać nowe kontakty. Związany z tym wysiłek może pójść na marne, gdy zaniedbany „follow up”. Bardzo dobrym obyczajem jest wysłanie do nowo poznanych osób maila z podziękowaniem za rozmowę. Warto to zrobić przed upływem 24 godzin od spotkania. Zwykle to jednak jest zbyt mało. Warto przeznaczyć kilka minut i odnaleźć rozmówczynie albo rozmówcę na Facebooku lub LinkedIn. Facebook jest medium bardziej towarzyskim, natomiast LinkedIn uchodzi za środowisko profesjonalistów.
Więcej tekstów materiałów dotyczących Networkingu znajdziesz tutaj- w naszej Bazie Wiedzy
Gdy budujemy naszą sieć kontaktów, dostrzegajmy w tych narzędziach właściwy im potencjał ułatwiający zarządzanie kapitałem społecznym
Warto zainwestować w nie swój czas. Nie trzeba go przeznaczać bardzo dużo, a systematyczna praca będzie przynosił owoce. Podobnie jak nawet niewielkie kwoty odkładane na rachunku oszczędnościowym. Mam oczywiście na myśli sytuacje normalną, a nie obecną bankowo-procentowo-finansową w naszym kraju 🙂
Skuteczny profesjonalista musi rozwijać szeroką sieć kontaktów. Zawczasu buduje on swój kapitał społeczny, zanim jeszcze będzie go potrzebował. Świadomie i regularnie wychodzi ze strefy komfortu. Dzięki temu rozwija się zarówno jego kariera, jak i firma, w której działa.
Zapisz się na nasz Newsletter
Pamiętałeś, aby się zapisać na Newsletter❓