Cyfryzacja społeczeństwa i gospodarki pogłębia się, a trend „wszystko online” jest coraz powszechniejszy. Tym zmianom towarzyszy coraz częściej pojawiający się w zapytaniach Google termin Employee Advocacy (EA). Z pewnością ma na to wpływ fakt, że większość działań dotyczących EA zachodzi w przestrzeni cyfrowej. Wprawdzie ilość wyszukiwań Employee Advocacy rośnie, ale daleko im jeszcze do popularności frazy Employer Branding. W ciągu ostatnich 12 miesięcy największe zainteresowanie Employee Advocacy wzbudzało we Francji, Danii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych…
Inne nasze teksty dotyczące Employee Advocacy można znaleźć w naszej Bazie Wiedzy.
Dużo światła na znaczenie terminu Employee Advocacy (EA) rzuca już jego polskie tłumaczenie – Rzecznictwo Pracowników. Mówiąc najprościej; o EA mówimy w tych wszystkich sytuacjach, kiedy pracownicy świadczą dobrze o firmie lub jej produktach. Takie działanie zawsze przekłada się na budowanie marki pracodawcy. Tak więc zestawienie Employee Advocacy z Employer Branding nie jest przypadkowe. Tym niemniej skupienie się wyłącznie na tym powiązaniu byłoby dla tego pierwszego terminu bardzo krzywdzące. Zwróćmy też uwagę, że odwrotnie niż w przypadku Employer Branding’u, Rzecznictwo Pracowników kładzie silniejszy nacisk na ludzi niż na markę. Ta rośnie ze względu na siłę marek osobistych pracowników i wiarygodność ich świadectwa.
W poprzednim akapicie, definiując Employee Advocacy celowo użyłem słowa „świadczyć” zamiast „mówić”. Świadczenie jest pojęciem szerszym i wskazuje, że Rzecznictwo Pracowników może się przejawiać na kilka sposobów.
Patrick Thelen w pracy opublikowanej na łamach Public Relations Review w 2020 roku wskazuje, że zachowania dotyczące Employee Advocacy można podzielić na dwie grupy. Zachowania werbalne:
oraz niewerbalne. Jako przykłady tych ostatnich Thelen wskazuje noszenie gadżetów firmowych oraz dobrowolne uczestnictwo w firmowych, ważnych społecznie inicjatywach. Ponadto zauważmy, że działania Employee Advocacy mogą być skierowane zarówno na zewnątrz organizacji jak i do jej wnętrza.
Ciekawym przykładem Employee Advocacy skierowanym do wnętrza organizacji jest branie pod opiekę świeżo zatrudnionych osób przez doświadczonych pracowników firmy. Jest to nie tylko sprawdzony sposób przekazywania nowym „ukrytej wiedzy”, ale również doskonała metoda na zanurzenie ich w kulturze organizacyjnej firmy. Wypływa stąd wniosek, że mentorów należy wybierać szczególnie ostrożnie, biorąc pod uwagę nie tylko ich wiedzę i umiejętności ale również postawę.
Zapisz się na nasz Newsletter
Jak wielkie znaczenie dla organizacji może mieć skuteczne wdrożenie programu Employee Advocacy wskazują obszary na, które ono oddziałuje. Są to:
Podobne wnioski dotyczące korzyści z wdrożenie Employee Advocacy prezentuje również Hinge Research Institute w pracy „Understanding Employee Advocacy on Social Media”. Warto podkreślić, że wskazuje na nie ponad 96% respondentów. Do najczęściej wskazywanych korzyści należą:
Bardziej dogłębnie o zagadnieniu wdrożenia poczytasz tutaj;
Employee Advocacy, czyli Rzecznictwo Pracowników, jest nowoczesnym trendem biznesowym wpisującym się częściowo w działania z zakresu Employer Branding’u. Jego istotę stanowią w pełni dobrowolne działania pracowników świadczących dobrze o firmie. Budują one firmę w trzech wymiarach:
Z drugiej strony, tak wzmacniane marki wspierają swoich Ambasadorów – chociażby przez umocnienie ich eksperckiej pozycji w branży. Program Employee Advocacy to typowa sytuacja win/win.