Webinar Kultura Organizacyjna w Praktyce cz. 2
1 lipca 2021Webinar Kultura Organizacyjna w Praktyce cz. 3
16 lipca 2021Mam już dość tej firmy!
Taki powód często pojawia się, gdy pracownik odchodzi. Zmiana pracy może być spowodowana:
📌 relacjami z przełożonym / w zespole
📌 chęcią rozwoju / awansu
Na to wszystko ma wpływ #EmployeeAdvocacy. 😲
No ale jak to ? – pyta klient. Jak pracownik zbuduje sobie markę online to przecież szybko go zrekrutują!
Czas zburzyć to przekonanie, owszem pracownik buduje swoją markę osobistą. 💥
Biorąc udział w 6 miesięcznym programie dla ochotników, robi to z lojalności wobec obecnej firmy. Rozwija swoje mocne strony i jest jednym z elementów “KulturaOrganizacyjna.
#EmployeeAdvocacy daje przestrzeń do tworzenia własnej atmosfery w firmie, pokazania swoich pasji i zainteresowań. Ochotnicy programu integrują się i wybierają wspólny kierunek rozwoju. 🤩
#EmployeeAdvocacy sprawia że pracownik nie mówi “mam dość” a raczej “lubię tę firmę i ludzi z którymi pracuję”, “czuję się częścią tej organizacji”.
Jak więc sprawić aby #EmployeeAdvocacy było skuteczne i przyniosło właśnie takie efekty??
Poniższe punkty są subiektywną listą mnie – FACYLITATORA 😉
1. Miej świadomość poziomów zaangażowania i procesu zmiany
Jak skutecznie sprawić, aby pracownicy byli #AktywnieZaangażowani w #EmployeeAadvocacy, aby każdy z nich czuł się komfortowo, autentycznie i jednocześnie wspierał działania firmy?
Są trzy typy uczestników programu #EmployeeAdvocacy:
1) 😲 A-pacze
2) Wspieracze
3) Twórcy.
Od czego zależy kto będzie twórcą? Czy każdego „a-pacza” można zaktywizować?
Dużo zależy od naszego stylu myślenia i działania, od naszego charakteru, ale także od #facylitator, który delikatnie zachęca i każdego uczestnika traktuje w inny sposób. Rolą programu i moją jest, aby odkryć twórców, a pozostałym osobom uświadomić ważność roli wspieracza.
Czasami już na pierwszym spotkaniu uczestnik jest gotowy do tworzenia, a inny dopiero ostatniego dnia programu. Tempo rozwoju i gotowości jest inne dla każdego. Nie znaczy to, że na starcie jedna osoba ma większe szanse, a inna nie. Ostatniego dnia programu poziomy się zrównują, a pierwotny introwertyczny „a-pacz” prześciga wszystkich.
Niezbadane są wyroki #EmployeeAdvocacy 🙂
✔ działamy na nawykach
✔ rozwijamy talenty
✔ działamy w oparciu o FRIS Style Myślenia
✔ pokazujemy wartość działań uczestników
✔ dajemy przestrzeń, aby każdy działał zgodnie z sobą
2. Autentyczność
Taki dylemat ma wielu uczestników programu #EmployeeAdvocacy, czy firma może narzucać czy powinna wspierać działania indywidualne ❓ Czy profil Linkedin jest jeszcze mój czy tylko jestem tubą dla firmy ❓
😎Profil jest Twój!
Zawsze, bo najważniejszą rzeczą w obecności na Linkedin i w budowaniu marki osobistej jest #AUTENTYCZNOŚĆ.
Profil jest Firmy!
Bo firma to TY, to co piszesz jak się prezentujesz jest również odbiciem Twojej Firmy.
To wymaga dużej pracy psychologicznej facylitatora, trzeba przekonać ludzi, pokazać balans między jednym a drugim obszarem, wytyczyć granice. To nie jest łatwe zadanie być pomostem który łączy człowieka z firmą, tłumaczy, wyjaśnia, rozbraja emocje – a jednocześnie jak ksiądz, trzymam poufne informacje dla siebie 🤐
Jedna z uczestniczek powiedziała już na samym początku szkolenia, że jest introwertykiem social mediowym. Co więc robiła na szkoleniu #LinkedinOnBoarding ⁉
Sama doświadczyłam powolnego procesu „wchodzenia” w świat Linkedin i poszukiwania swojej drogi. Dzięki temu jako #Facylitator jeszcze lepiej rozumiem, że:
📌 nie każdy musi pisać i publikować,
📌 #SocialMedia stają się nieodłączne w sprzedaży, dlatego warto je „umieć”,
📌 różne typy osobowości mają swoje strefy komfortu na zaistnienie w przestrzeni publicznej.
Facylitacja nie jest formą doradztwa ani coachingu, ale elementem skutecznego zarządzania projektem. Podstawowym założeniem jest pomoc grupie w znalezieniu ich własnych odpowiedzi na stawiane pytania lub rozwiązań dla określonych wyzwań.
Moja uczestniczka została wysłana na szkolenie, a moją rolą było wpierać ją tak, aby:
📌 znalazła swój #Styl, #Sposób, #Nawyk,
📌 poszerzyła swoją #StrefaKomfortu,
📌 miała satysfakcję i chciała rozwijać się dalej,
📌 zobaczyła co może osiągnąć,
📌 postawiła sobie CEL co chce osiągnąć,
📌 była zaangażowanym członkiem zespołu w projekcie #EmployeeAdvocacy.
3. Cyklicznie czy jednorazowo ❓
Przychodzi klient i mówi :
„Poproszę jednodniowe szkolenie z Linkedin”
Moja odpowiedź brzmi:
„Nie prowadzimy szkoleń jednodniowych…
Prowadzimy programy rozwojowe trwające minimum 3 miesiące w cyklu cotygodniowym.”
Dlaczego❓ Ponieważ zależy nam na efektywności naszych działań. Nasze doświadczenia pokazują, że w #SocialMedia wsparcie zespołu jest kluczowe, bo:
🔹 rozwój zachodzi nieliniowo – w zależności od stylu myślenia mamy różne tempo
🔹 dłuższy proces pozwala na wypracowanie nawyków
🔹 cyklicznie przekazujemy małe dawki wiedzy
🔹 dużo się dzieje pomiędzy spotkaniami – uczestnicy otrzymują zadania wdrożeniowe
Dzięki takiej metodzie można uzyskać zauważalne efekty #EmployeeAdvocacy oraz utrzymać aktywność uczestników . Szkolenie jednodniowe nie jest w stanie tego zapewnić.
Dłuższy proces umożliwia poznanie uczestników i zapewnia im:
✔ komfortowe warunki nauki dopasowane do indywidualnego tempa
✔ kontakt z prowadzącym i dzielenie się doświadczeniami z pozostałymi uczestnikami.
To wszystko buduje atmosferę współpracy i zaangażowania, którego nie możemy spodziewać się po jednym dniu. Moje doświadczenie pokazuje jak w ciągu nawet 4 spotkań uczestnicy przechodzą mentalną metamorfozę. 🤯
4. Ochotnicy
„Wybrałem grupę uczestników do programu #EmployeeAdvocacy. Wyznaczyłem tych, którzy POWINNI wziąć w nim udział.”
I musiałam przeprowadzić z klientem trudną rozmowę.
„Rozmawialiśmy o tym, żeby przeprowadzić w firmie kampanię informacyjną. Pokażemy korzyści z udziału i zaprosimy chętnych. Dzięki temu zaczniemy pracę z tymi, którzy są już na tyle zaangażowani, żeby potem być ambasadorami nowego podejścia.”
Kiedy wdrażam projekty #EmployeeAdvocacy zawsze rekomenduję klientom do pierwszej grupy zaangażowanie ochotników. Tłumaczę dlaczego podejście angażujące jest lepsze niż forsujące.
Praca z ludźmi, którzy chcą, jest zupełnie inna, niż z tymi, którzy muszą. Z niewolnika nie ma pracownika, ani uczestnika szkolenia. Tym bardziej nie zrobi się z niego zaangażowanego rzecznika organizacji, który ma szerzyć pozytywne informacje o firmie w mediach społecznościowych.
Pierwszą grupę ochotników przez kilka miesięcy przygotowuję nie tylko do kreowania wizerunku, tworzenia treści, networkingu i budowania relacji przez #LinkedIn. W znaczniej mierze pomagam im przejść przez zmianę, zaadaptować się i zmienić swoje nastawienie.
Jakie według was ważne są elementy podczas wdrażania EA ??