Webinar – Jak menedżer HR wdraża program Employee Advocacy?
25 lutego 2022Networking jest wciąż wyzwaniem
19 maja 2022Employee Advocacy to więcej niż Employer Branding
Employee Advocacy to pojęcie stosunkowo nowe. Warto wiedzieć co oznacza i czym różni się od Employer Branding ‘u. Jaki wpływ mogą mieć te strategie na rozwój firmy?
Czym jest Employer Branding?
Employer Branding, w skrócie EB tłumaczyć można jako budowanie marki pracodawcy. Polega ono na podejmowaniu działań, które mają stworzyć wizerunek pracodawcy przez niego pożądany. Chodzi oczywiście o zbudowanie takiego obrazu firmy, który będzie pozytywnie odbierany, spójny, zgodny z pewnymi wartościami. Wizerunek ten będzie miał znaczenie dla potencjalnych i aktualnych partnerów biznesowych, klientów czy udziałowców, a także dla kandydatów, którzy zechcą podjąć pracę w firmie.
Wyróżnić możemy dwa rodzaje Employer Brandingu – wewnętrzny oraz zewnętrzny. Wewnętrzny nakierowany jest na obecnych pracowników. Działania w jego zakresie skupiają się nad tym, aby podwyższyć ich poziom satysfakcji z pracy w danej firmie.
Dużą rolę odgrywają tu aktywności HR – związane ze świadczeniami oferowanymi pracownikom, zapewnienie sprawnie działających procesów i interesujące benefity. Mogą do nich należeć między innymi opieka medyczna, karty MultiSport, korzystne pożyczki pracownicze itp. Nie bez znaczenia pozostaje także komunikacja wewnętrzna, która pozwala pracownikom odczuć, że faktycznie są częścią zespołów, a odbywające się procesy i przede wszystkim zmiany, nie zachodzą “poza nimi”.
Z kolei Employer Branding kierowany zewnętrznie odnosi się do kandydatów do pracy. Chodzi o to, aby zachęcić ich do składania CV, podjęcia pracy w firmie. Można to robić przez social media, targi pracy, czy nawet uczelniane biura karier.
We wszystkich podejmowanych działaniach kolosalne znaczenie ma spójność wizerunku. Jeśli pracodawca będzie komunikował się z obecnymi pracownikami w sposób odbiegający od obrazu, który Employer Branding wobec tworzy wobec kandydatów, to może się spodziewać, że informacje na ten temat wypłyną poza firmę. Sporo jest ku temu możliwości. Chociażby portale internetowe, na których z łatwością można zamieścić opinię o danej firmie. A te potrafią za organizacją “ciągnąć się” w nieskończoność.
Gdy myślisz o Employee Advocacy, to warto skorzystać z webinarów i artykułów dostępnych tutaj – w Bazie Wiedzy
Employee Advocacy – to krok dalej niż Employer Branding
Employee Advocacy to działania idące jeszcze dalej niż Employer Branding. Inaczej określamy je jako Rzecznictwo Pracowników. Jak sama nazwa wskazuje, w tym wypadku, działania są podejmowane bezpośrednio przez pracowników i uwzględniają ich personalny wkład w rozwój wizerunku firmy.
Warto mieć na uwadze przede wszystkim to, jak wielką siłę ma opinia osób pracujących w firmie. To właśnie znajomych pracujących dla danego podmiotu potencjalni kandydaci najczęściej będą pytać o to, czy warto się rekrutować. Opinie osób, które znamy i mamy do nich zaufanie cieszą się bardzo wysoka wiarygodnością, bo dochodzącą aż do 84%. Zapewnienie więc pracownikom najlepszych warunków pracy i rozwoju zawodowego może być naszym najskuteczniejszym PR-em. Wdrożenie Employee Advocacy bazuje w głównej mierze na budowaniu marek osobistych poszczególnych pracowników, które to marki następnie będą składać się na renomę pracodawcy. Ten rodzaj działań jest korzystny dla obu stron. Pracodawca staje się wiarygodny dzięki opiniom pracowników, oni z kolei rozwijają skrzydła i podnoszą swoje kompetencje (co również przekłada się na sukces firmy).
Zapisz się na nasz Newsletter
Employee Advocacy ma też olbrzymi wpływ na procesy sprzedażowe. Mówimy wówczas o Social Selling ‘u, czyli wbudowaniu działań w mediach społecznościowych w obecne w firmie procesy sprzedażowe. Zgodnie z badaniami przeprowadzanymi przez LinkedIn 80% leadów B2B pochodzi właśnie z tego portalu, a handlowcy wykorzystujący media społecznościowe w procesie sprzedaży mają o 45% więcej szans sprzedażowych w porównaniu do koleżanek i kolegów, którzy tego nie robią.
Promowanie marki w mediach społecznościowych jest w wielu przypadkach podstawowym działaniem PR’owym i marketingowym firm. Szczególnie cenne są spontaniczne posty z profili prywatnych i zaangażowanie pracowników pod postami firmowymi. Dzięki temu to co firmy mają do powiedzenia może docierać do bardzo szerokiego grona osób. Działania te są tym skuteczniejsze im lepiej (z biznesowego punktu widzenia) są zbudowane sieci kontaktów osób pozostawiających za sobą cyfrowy ślad (lajki i komentarze). Warto zerknąć na profile firm, które robią to bardzo skutecznie angażując w działania swoich pracowników. Dobrym przykładem jest tutaj firma Habasit Polska.
Na tego typu działania nie powinno się patrzeć jak na potencjalne zagrożenie. Wydawać by się mogło, że najlepszych pracowników od razu znajdą head hunterzy. Jednakże tworzenie spójnego, pozytywnego wizerunku firmy będzie przyczyniać się do tego, iż pracownicy nie tak łatwo odejdą z firmy. Co więcej, ich obecność w firmie będzie przyciągać kolejnych specjalistów. Nawet jeśli w końcu zdecydują się zmienić pracę, będą szerzyć o firmie pozytywne opinie i polecać ją potencjalnym kandydatom. W firmach, w których skutecznie wdrożono Employee Advocacy szansa za zatrudnienie najlepszych talentów wzrosła o 48% przy jednoczesnym 20% wzroście szansy na ich utrzymanie.
Pamiętałeś, aby się zapisać na Newsletter❓ Przewiń trochę do góry 😉