Webinar Mikołajkowy
7 grudnia 2022Dlaczego firmy decydują się na programy Employee Advocacy?
17 marca 2023Jak z pomocą LinkedIn budować markę?
W momencie, kiedy Twoja konkurencja zbiera dziesiątki lajków pod swoimi publikacjami, a Ty dopiero raczkujesz – powiedzenie, że każdy kiedyś zaczynał, brzmi jak ponury żart.
Budowanie marki niezależnie od platformy to proces, który ma swoje wzloty i upadki. Są dni, kiedy przybywa Ci n+15, n+50 komentarzy czy udostępnień (gdzie n to Twoja dotychczasowa, maksymalna liczba). Bywa też tak, że Twoje publikacje przechodzą jakby bez echa. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak zbudować markę na LinkedIn krok po kroku. Wykonaj zaproponowane w artykule ćwiczenia i zrób już dziś pierwszy krok ku silnej marce na LinkedIn.
Pomysł na wyróżnik marki
Chcesz się wyróżnić. Chcesz być lepszy od konkurencji, aby klient wybrał właśnie Ciebie. W tym celu być może analizujesz działania konkurencji, próbujesz powtórzyć niektóre posunięcia… Czasem to przynosi rezultaty, ale najczęściej nie. Jeśli tylko powtarzasz to co robią inni, gubisz swój naturalny wyróżnik. Esencję Twojej marki. Nawet jeśli rynek w Twojej branży jest dość podobny, to z pewnością dzięki różnicom między ludźmi pracującymi w poszczególnych firmach, można znaleźć kluczowe wyróżniki marki. Czym charakteryzuje się Twoja działalność? Odpowiedź na to pytanie pozwoli wybrać Ci sposób, w jaki tworzysz swoje komunikaty, styl narracji na LinkedIn czy też jej przeważający format.
Gdy myślisz o LinkedIn, to warto skorzystać z webinarów i artykułów dostępnych tutaj – w Bazie Wiedzy
Edukacja, czyli zbuduj markę ekspercką
Mówi się, że jedną z najszybciej działających strategii na budowanie marki jest dzielenie się wiedzą. Jeśli jesteś typowym użytkownikiem Internetu, to codziennie wpisujesz w okno wyszukiwarki dziesiątki zapytań zarówno tych związanych z branżą, jak i z życiem codziennym. Nie wystarczy jak kiedyś sprawdzić hasło w encyklopedii, by mieć na jego temat jakieś pojęcie. Często sięgasz po dodatkowe raporty, opracowania, by jak najbardziej być na czasie i poznać interesujące trendy czy to z marketingu, PR, sprzedaży itp. LinkedIn obecnie staje się ogromną bazą specjalistycznej wiedzy i Ty też możesz zacząć ją współtworzyć.
“Gra polega więc na tym, aby ułatwić odbiorcy znalezienie Ciebie, a nie konkurenta. Możesz to zrobić przez tworzenie treści edukacyjnych. Ucz ludzi, a dotrzesz do większego grona”. Chris Do
Dzielenie się wiedzą pozwala zaprezentować siebie jako eksperta, który jest na bieżąco z nowinkami, stale uaktualnia swój stan wiedzy i dodatkowo umie w przystępny sposób się nią podzielić. Zastanów się, czy chcesz tworzyć tego typu publikacje? Czego potrzebujesz, aby to się udało?
Zapisz się na nasz Newsletter
Pytanie do Ciebie: jaką wiedzą ze swojej branży mógłbyś się podzielić? Wypisz kilka tematów, które mogą zainteresować odbiorców. Czy możesz na podstawie tej listy stworzyć cykle tematyczne? Czyje materiały mógłbyś udostępnić?
Pomyśl, czy i w jaki sposób możesz zastosować schemat: wyróżnij się, przyciągnij uwagę, zaangażuj.
Ogromnie istotne jest to, by nie kopiować jedynie materiałów, lecz by dodać swoją opinię, podzielić się, jak ten temat funkcjonuje w Twojej firmie, słowem – nadać autorską perspektywę. Dlaczego to takie ważne? Konsumenci coraz częściej decydują się na zakup od osób czy marek o podobnym światopoglądzie i sposobie postrzegania świata. Będąc jakiś, stajesz się bardziej rozpoznawalny niż osoba, która stawia na profesjonalizm i rzeczową neutralność. Pamiętaj, nie jesteś jedynie referentem, możesz być twórcą opinii.
Jak rozpoznać, czy przygotowany materiał jest edukacyjny? Post, który jest wartościowy z perspektywy odbiorców:
- wzbogaca ich wiedzę,
- pomaga znaleźć odpowiedzi na wyzwania, z którymi się mierzą,
- jest źródłem inspiracji.
Relacje – co połączy Ciebie i odbiorcę treści?
Za każdym lajkiem, klientem czy zakupem stoi konkretna osoba. Chris Do, strateg i edukator, zauważa, że: ”Jeśli chcesz, aby klienci mieli z Tobą taką więź, musisz opowiadać historie, zajmować stanowisko i dzielić się swoimi przekonaniami oraz wartościami”.
Pytanie do Ciebie: w jaki sposób, opierając się na swojej branży, możesz budować relacje z klientem? Jaki rodzaj contentu może być odpowiedni dla zbudowania i podtrzymania relacji? Jakie dodatkowe działania możesz podjąć, by nawiązać relację z kimś, kto zareagował na Twoją publikację?
Zwróć uwagę, czyje działania czy posty z ostatniego tygodnia zapadły Tobie w pamięć. Co je wyróżniało? Co sprawiało, że chciałeś na nie zareagować? Kiedy poczułeś się dostrzeżony i chciałeś po raz kolejny zareagować, wejść w kontakt z tą marką czy osobą? Jak możesz takie doświadczenie dać swoim odbiorcom?
Staraj się zawsze zaprosić do dyskusji, zadawaj pytania (możesz przygotować dla siebie listę wezwań do działania), poproś o opinię lub udostępnienie. Sam też bądź hojny w takich działaniach w serwisie LinkedIn.
Jak, czyli format
Jeśli wziąłeś udział w mikroćwiczeniach przedstawionych powyżej, wiesz już, co będzie miało wpływ na to, jak budujesz swoją markę na LinkedIn. Następnym pytaniem, nad którym warto się pochylić, jest to, jakie publikacje najlepiej pozwolą zrealizować ten plan.
Jedną z ważnych miar popularności czy też silnej marki, jest to, ile czasu spędzają klienci, konsumując przygotowaną treść. Przygotowując materiały do publikacji, warto wziąć pod uwagę format, w jakim miałyby się ukazać tak, by zatrzymały czytelnika na dłużej.
Na dłużej na pewno zatrzyma format video, zwłaszcza jeśli będzie osadzony bezpośrednio na LinkedInie, bez kierowania czytelnika poza platformę. Dołączenie dokumentu w PDF pozwala na późniejsze zaprezentowanie go w formie karuzeli, co również pozwoli skupić uwagę odbiorcy na Twoich treściach. Jeśli te treści będą interesujące, czas spędzony na ich konsumowaniu będzie znacząco dłuższy niż gdyby zostało zamieszczone zdjęcie z krótkim opisem. To z pewnością wychwycą algorytmy i pozwolą na częstsze oglądanie Twoich materiałów.
Częstotliwość publikacji i zasięgi
Kiedy stawiasz pierwsze kroki w budowaniu efektywnej marki na LinkedIn, zwróć uwagę na regularności publikacji. Lepiej publikować raz w tygodniu niż przez kilka dni wrzucić 12 postów, po czym zniknąć na miesiąc lub dwa. Wprowadzając regularność, przyzwyczajasz odbiorców do tego, że u Ciebie można znaleźć ciekawe posty, artykuły czy video. Algorytm też wspiera takie działania.
Na zasięgi posta wpływa też szybkość, z jaką odbiorcy reagują na publikację, ilość komentarzy, udostępnień posta przez użytkowników. Dlatego warto pomyśleć, w jaki sposób można wywołać to zaangażowanie: czy to przez tematykę publikacji, emocje, które porusza, storytelling czy przez solidną dawkę wiedzy. A może to format będzie tym triggerem, który wywoła reakcję odbiorcy? Wszystkie te cechy sprawiają, że posty przyciągają uwagę w znacznie większym stopniu niż standardowe treści sprzedażowe.
Czas działa na Twoją korzyść!
Zacznij już dziś. Znajdź wyróżnik, buduj relacje, wybierz odpowiednie formaty. I najważniejsze – obserwuj i wyciągaj wnioski. Za miesiąc Twoja marka będzie już w innym miejscu. Jeśli tylko zaczniesz.
Pamiętałeś, aby się zapisać na Newsletter❓ Przewiń trochę do góry 😉