Networking jest wciąż wyzwaniem
19 maja 2022Badania Kultury Organizacyjnej
8 czerwca 2022Networking – czyli budowanie relacji.
Networking to pojęcie bardzo popularne, jednak powszechnie rozumiane jest ono błędnie. Przez wiele osób jest ono utożsamiane z prostym zbieraniem wizytówek przy okazji eventów i następnie z próbą umówienia spotkania oraz przedstawienia oferty. Tak pojmowany networking niewiele się różni od cold colling ‘u i cold mailing ‘u.
Istota networkingu
Networking to poznawanie ludzi i budowanie relacji ukierunkowanych na realizację celów biznesowych. Pomaga budować wizerunek i pozyskiwać klientów, partnerów lub współpracowników. Tymczasem wiele osób, nie rozumiejąc istoty networkingu, w miejscu w którym mamy czas na rozpoczęcie budowania wartościowych relacji, wyskakuje z czymś zgoła innym. Dobrym przykładem jest to, co często obserwujemy na eventach. Są osoby, które już po chwili zaczynają opowiadać o tym co mają do sprzedania. Tymczasem podczas takich wydarzeń powinniśmy przedewszystki się starać poznać ludzi i ich potrzeby. Eventy mają zwiększać naszą rozpoznawalność i wiarygodność. Czas na monetyzowanie networkingu przychodzi później. Zrozumienie, a może po prostu przyjęcie tej konwencji do wiadomości, doskonale ułatwia nawiązywanie relacji.
Umiejętności czy może jednak postawa
Umiejętności networkingowe mają znaczenie, jednak bardzo ważna jest również postawa, nastawienie. Dotyczy to zresztą zarówno sfery mentalnej jak i fizycznej.
- Psychika – Po pierwsze, wszelkie troski zostawiamy w domu. Po drugie, na twarzy ma gościć życzliwy i naturalny uśmiech. Podczas wydarzeń trzeba być pozytywnie nastawionym do ludzi oraz otwartym na “okazje”. Na czas wydarzenia wewnętrznego krytyka “wysyłamy na spacer”, aby nam nie przeszkadzał i włączamy tryb „ciekawość” – interesujemy się innymi. To zwykle nie jest najlepszy czas do sprzedawania.
- Postawa fizyczna – To może się wydawać trywialne, ale pamiętajmy – na wydarzeniach tego typu nie siadamy tylko stoimy. Co ważne w postawie otwartej (bez dłoni w kieszeni, czy też rąk skrzyżowanych na piersiach). Będziemy wówczas postrzegani jako bardziej dostępni.
Zaczynamy od początku czyli od przygotowania
W tym miejscu trzeba wspomnieć o metodzie 5P Grzegorza Turniaka. Przygotowanie to pierwsze P z tej metodyki. W różnych wydarzeniach bierzemy udział ze ściśle określonych powodów. Bywają one rozmaite, ale są. Przykładowo – wiedza, nauka, wizerunek , relacje. Postawmy sobie jednak dodatkowe, po za merytoryczne cele. Może to być poznanie trzech nowych osób, prośba o przedstawienie nas komuś, czy zwyczajne ćwiczenia small tokowe. Jeżeli możemy, sprawdźmy kto w evencie będzie uczestniczył, to z góry przygotujmy się do rozmowy z tą konkretną osobą. Nie zapominajmy też ubrać się stosownie do okoliczności. Kiedyś koniecznie trzeba było mieć ze sobą wizytówki. Teraz nadal warto, jednak możemy też wymienić się wirtualnymi wizytówkami za pośrednictwem LinkedIn.
Bariery zawsze były, są i będą!
Jedną z najpowszechniejszych barier jest lęk przed rozmową z kimś nieznajomym. To bardzo naturalne i ludzkie. Obawiamy się tego jak wypadniemy, co sobie ktoś o nas pomyśli. Na szczęście pomocne jest tutaj drugie z 5P Grzegorza Turniaka – czyli przełamywanie lodów. Sposobów na przełamanie lodów, rozpoczęcie rozmowy jest co najmniej kilka. Najłatwiej jest chyba skorzystać z pomocy organizatorów lub osób już nam znajomych i poprosić o przedstawienie. Można też ustawić się w okolicach “ekspresu do kawy” i z uśmiechem zagadywać podchodzących- “Jak Pani/ Panu podobało się wystąpienie Iksińskiej?”. To zupełnie dobry początek. Ludzie chętnie rozmawiają z osobami, które sprawiają wrażenie towarzyskich. Pamiętajmy też o pierwszym P – można poćwiczyć przed lustrem w domu 🙂
Pierwsze wrażenie
To jak wiadomo możemy zrobić tylko raz. Z pomocą przychodzi jednak nieśmiertelne 3U: ubiór, uśmiech, uważność. Najpierw musimy się czuć dobrze sami ze sobą. Gdy mamy pozytywne nastawienie, to reszta może nie dzieje się sama, ale na pewno idzie łatwiej. Warto też przygotować i przećwiczyć w domu swoją. Wówczas nasze zaufanie do samego siebie siebie będzie na zupełnie innym poziomie. A to silnie przekłada się na dobre pierwsze wrażenie
Więcej tekstów materiałów dotyczących Networkingu znajdziesz tutaj – w naszej Bazie Wiedzy
Podtrzymanie relacji
Sprawy pozostawione samym sobie maja tendencję do zmiany ze złych na jeszcze gorsze. Dlatego też networkingu i jego owoców nie należy pozostawiać przypadkowi. Ważna jest odpowiednia sekwencja działań.
- Mail – wysyłamy wiadomość z podziękowaniem za rozmowę;.
- LinkedIn – łączymy się na LinkedIn dodając notatkę;
- Dzwonimy – ewentualnie.
Jeśli nie wciskaliśmy niczego rozmówcy, a szczerze się nim zainteresowaliśmy to follow up jest formalnością. Wielu uczestników eventów zapomina o podtrzymywaniu relacji, przez co cały wysiłek włożony w udział w evencie idzie na marne. To wielka szkoda.
Na wszystko potrzeba czasu
Nie można cieszyć się ze spacerów w starym parku, jeżeli się go wcześniej nie posadziło. Budowanie kontaktów to praca, która zajmuje czas. Bez strategii i konsekwencji w działaniu daleko nie zajdziemy.
Zapisz się na nasz Newsletter
Pamiętałeś, aby się zapisać na Newsletter❓