Grupa Yak
  • Usługi
    • LinkedIn B2B
    • Program Employee Advocacy
    • Networking Biznesowy
  • Szkolenia
  • Blog
    • LinkedIn B2B
    • Employee Advocacy
    • Networking
    • Wideo
  • Aktualności
  • O nas
✕

Badania Kultury Organizacyjnej

Andrzej Wypych
8 czerwca 2022
Aktualności, Baza wiedzy, Employee Advocacy, Kultura organizacyjna
Kultura Organizacyjna
Grzegorz Turniak
Networking: czyli budowanie relacji
23 maja 2022
Dłonie - Networking
Na czym polega profesjonalny networking i jakie jest jego znaczenie?
11 sierpnia 2022

Badania Kultury Organizacyjnej

Ilu dyskutantów, tyle definicji tejże kultury. Wiele firm oferuje swoje usługi w zakresie analizy i identyfikacji Kultury Organizacyjnej. Pojawia się jednak pytanie – co dalej? Raporty z reguły wskazują na tzw. luki w Kulturze Organizacyjnej . Ale co to jest „luka w czymś co osiada tak wiele definicji”? Możemy oczywiście podejść do zagadnienia w sposób bardziej filozoficzny. To pozwoli nam na bardziej stonowanie spojrzenie na działania w zakresie programów wspierających niwelowanie zidentyfikowanych luk w kulturze organizacyjnej firmy.


Zapraszamy do naszej bazy wiedzy, aby aby przeczytać więcej tekstów dotyczących Kultury Organizacyjnej oraz Employee Advocacy. – Baza wiedzy


Kultura Organizacyjna – świat jako organizacja

Ponieważ w tym artykule będzie pojawiało się wielokrotnie wyrażenie „Kultura Organizacyjna”, proponuję wprowadzenie skrótu „KO”. Proszę nie utożsamiać tego z Koalicją Obywatelską (tak naprawdę i w Koalicji Obywatelskiej przydałoby się opisać  jej kulturę organizacyjną).

Tak więc wracając do naszej Kultury Organizacyjnej i filozofii, wyobraźmy sobie nasz świat jako organizację. Mamy wówczas do czynienia z kilkoma jednoczesnymi opisami KO – są to najstarsze na świecie zbiory zasad np. Biblia, Koran, Tipitaka. Czy w takim przypadku istnienie wielu religii i ich zasad ogranicza ich wyznawców do stosowania się rygorystycznie do wszystkich zapisów? Życie pokazuje ,że zdecydowanie nie.

Jest wiele interpretacji, odłamów religijnych i prób nowelizacji. Nie ma w tym nic złego. To nieunikniony proces zachodzący na przestrzeni wieków. Tak też dzieje się w firmach, korporacjach, spółkach biznesowych i  w gremiach freelancer’ów, którzy też posiadają własny niepisany kodeks zachowań. 

Kultura Organizacyjna w dobie globalizacji

Pojęcie Kultury Organizacyjnej nabrało szczególnego znaczenia , gdy świat wkroczył na ścieżkę globalizacji. Rozszerzone kontakty z innymi krajami, poznawanie innych kultur, narodów , ich zachowań i zwyczajów prowadzą do konieczności adaptacji pierwotnej KO do lokalnych uwarunkowań w firmach kooperujących bądź przejętych w ramach globalizacji. Ten temat to sam w sobie olbrzymi obszar to badania tzw. wielokulturowości w firmach.

Zapisz się na nasz Newsletter

    Jak wdrażać zmiany Kultury Organizacyjnej

    Tutaj powoli dochodzimy do zasadniczego pytania. Czy po dokonaniu analizy przez firmę zewnętrzną różnic w Kulturze Organizacyjnej w poszczególnych firmach składowych i znalezieniu luk do uzupełnienia bądź wzmocnienia, czynić to zdając  się ponownie na firmę zewnętrzną czy też prowadzić procesy własnymi zasobami? Zakładamy oczywiście, że podczas badania albo po nim, dokonano analizy ryzyka nie wdrażania wniosków i ostatecznie wybrano drogę ujednolicenia Kultury Organizacyjnej wraz z uzupełnieniem luk.

    Jest to dylemat stary jak stare są korporacje i firmy.

    Oczywiście pierwsze rozwiązanie to zaangażowanie firm zewnętrznych. Daje nam ono możliwość wprowadzania zmian stosunkowo szybko i bez konieczności zwiększania liczby pracowników własnych lub zatrudniania tzw. „interim’ów”. Ci ostatni w statystykach firmy się pojawią. Powinni być  też uwzględniani w liczeniu produktywności. Nie jest to mile widziane przez szefostwo firmy…

    Drugie rozwiązanie to właśnie zbudowanie własnej komórki dedykowanej temu zadaniu. Jest to zwykle możliwe ponieważ z reguły firmy są już po wstępnej restrukturyzacji , gdzie administracja z np. 20% jest zredukowana do 8%.  Wtedy pojawi się automatyczne wzrost TCoE i konieczność ujęcia go w budżecie płac. Jest to również niemile widziane w bilansie rocznym.

    Natomiast koszty związane z firmą zewnętrzną podpiąć można pod różne projekty związane z budowaniem wzrostu efektywności. Takie rozwiązanie jest już bardziej strawne dla głównych decydentów w firmach. Jako praktyk zadbałbym o to , aby firma zewnętrzna zostawiła know-how w formie przeszkolenia istniejących pracowników w zakresie dalszego monitoringu działań związanych z wdrażaniem wygenerowanych pomysłów/projektów.

    Pamiętałeś, aby się zapisać na Newsletter❓ Przewiń trochę do góry 😉

    Umów się na rozmowę
    Więcej o Kulturze Organizacyjnej i Employee Advocacy
    Share
    13
    Andrzej Wypych
    Andrzej Wypych

    Powiązane wpisy

    Ludzie
    17 marca 2023

    Dlaczego firmy decydują się na programy Employee Advocacy?


    Czytaj dalej
    20 grudnia 2022

    Jak z pomocą LinkedIn budować markę?


    Czytaj dalej
    7 grudnia 2022

    Webinar Mikołajkowy


    Czytaj dalej

    Comments are closed.

    Dane kontaktowe
           
    Grupa Yak - logo
    Grupa Yak, Sp. z o.o.
    (+48) 695 060 656
    biuro@grupayak.pl
    /company/grupayak/
    /grupayak/

    KRS: 0000455218 | NIP: 525 255 22 85 | REGON: 146612891

    Grupa Yak: Ty mówisz dokąd - my wiemy Yak!
    ©2022 Grupa Yak
    Wsparcie: Voo Voo Voo, Internet Marketing
      • Brak tłumaczenia dla tej strony