Po co Ci u licha adwokaci?
10 sierpnia 2021Webinar Kultura Organizacyjna w Praktyce cz. 4
27 sierpnia 2021Employee Advocacy – podejście, które zyskuje na popularności
Employee Advocacy w tłumaczeniu na język polski oznacza „rzecznictwo pracowników”. Mało wdzięczne brzmienie spowodowało, że przyjęła się nazwa angielska.
Employee Advocacy to promowanie firmy przez ludzi, którzy w niej pracują. To za ich pośrednictwem klienci, potencjalni kandydaci do pracy i partnerzy biznesowi mają bezpośredni kontakt z firmą i jej marką. Im bardziej zaangażowani i kompetentni są rzecznicy organizacji, tym bardziej pozytywnie oddziałują na otoczenie biznesowe.
Employee Advocacy to podejście, które pokazuje, jak wykorzystać tych najbardziej zaangażowanych pracowników dla osiągnięcia wielu korzyści. Rzecznicy organizacji poprzez swoje działania, zarówno w offline jak i w online między innymi mogą:
- Wpływać na wzrost świadomości marki
- Budować jej określony, pozytywny wizerunek
- Polecać produkty i usługi w mediach społecznościowych,
- Przyciągać najlepszych kandydatów do pracy
- Wpływać na wartość firmy w oczach potencjalnych inwestorów
Według badań różnych organizacji, w każdej firmie tylko cześć pracowników jest naprawdę zaangażowanych. Np. według Instytutu Gallupa jest ich średnio tylko 30%. To ci pracownicy angażują się w projekty wykraczające poza ich standardowe obowiązki, są pomocni i wspierający dla innych, wiążą się z firmą na dłużej i pozytywnie wypowiadają się niej wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
Employee Advocacy pokazuje, jak zagospodarować ten najcenniejszy zasób organizacji, jak w niego zainwestować i jak z tej inwestycji osiągnąć maksymalny zwrot.
Employee Advocacy dla firmy i dla pracowników
Dzięki Employee Advocacy zyskują wszyscy w organizacji. Z jednej strony przekaz firmy jest uwiarygodniony przez konkretne osoby. Z drugiej zaś – pracownicy dbają o własną markę osobistą, podnosząc swoją wartość jako specjalistów w branży. Jest to sytuacja win-win.
Dzięki dobrze wdrożonemu programowi Employee Advocacy organizacja:
- Zyskuje skuteczny sposób na promowanie marki
- Buduje pozytywny wizerunek marki jako eksperta w danej branży
- Zwiększa w świadomość istnienia marki w sieci
- Zwiększa swoją wiarygodność w oczach klientów
- Zyskuje nowych klientów i zwiększa swoje zasięgi
- Daje pracownikom szanse na rozwój i promowanie ich umiejętności na szerszym forum.
- Daje się poznać jako dobry pracodawca, który docenia swój zespół i jest pierwszym wyborem dla potencjalnych kandydatów.
Dzięki zaangażowaniu się w program Employee Advocacy pracownik:
- Buduje swoją osobistą markę
- Zdobywa kapitał społeczny – zwiększa sieć biznesowych kontaktów
- Nawiązuje wartościowe (osobiście i biznesowo) relacje
- Rozwija się nie tylko w kierunkach stricte zawodowych
- Zaspokaja wiele osobistych potrzeb: uznania, relacji, samorealizacji itp.
- Zwiększa swój społeczny wpływ
- Znajduje przestrzeń dla wykorzystania swoich talentów
Employee Advocacy z każdym rokiem zyskuje na popularności. Liderzy uświadamiają sobie, że przekaz płynący bezpośrednio od pracowników jest bardziej naturalny, autentyczny i wiarygodny niż ten, tworzony w dziale marketingu i dystrybuowany za pomocą tradycyjnych środków przekazu: strony internetowej, mediów tradycyjnych, komunikatów firmowych i materiałów promocyjnych.
Zapisz się na nasz Newsletter
Siła zespołu – siła Employee Advocacy
Największe korzyści przynoszą te programy Employee Advocacy, w których rzecznicy pracują w zespołach. Takie zespoły nie musza mieć formalnego kształtu. Ważne, by stworzyć przestrzeń dla współpracy. Dzięki temu rzecznicy uczą się współpracy, komunikacji i podejmowania inicjatywy. Zaangażowany zespół rzeczników organizacji nie tylko oddziałuje na otoczenie firmy, ale także zmienia ją wewnątrz. Employee Advocacy rozwijają wewnętrzną życzliwość, likwiduje silosy pomiędzy obszarami w firmie, zwiększa świadomość pracowników i podnosi zaangażowanie.
Każdy program Employee Advocacy jest unikalny. Każda firma znajdzie w nim coś, co w kluczowy sposób ja przemieni wewnętrznie i w oczach zewnętrznych interesariuszy.
Gorąco polecam także inne nasze artykuły:
Piotr Kolmas – jak wdrożyć program Employee Advocacy ?
Grzegorz Turniak – porusza temat aktywnie zaangażowanych pracowników
Danuta Baranowska – dzieli się swoim spojrzeniem z perspektywy marketingowca
Piotr Makowski – zwraca uwagę z opłacalność takich programów
Serdecznie zapraszam do kontaktu!