Jakie będą TE efekty?
19 lutego 2021Dlaczego pracownicy są #Aktywnie Zaangażowani?
1 marca 2021Porządek w pojęciach strategicznych
Co jakiś czas, każda firma staje przed wyzwaniem przygotowania dokumentu strategicznego. W konsekwencji, menedżerowie stykają się z pojęciami: misji, wizji, strategii, celów i inicjatyw strategicznych. Dobrze, kiedy zna się te terminy i rozumie ich biznesowe zastosowanie. Bo o ile można zlecić przygotowanie strategii zewnętrznemu doradcy, to już jej realizacji nie.
Niezależnie więc, czy strategia tworzona jest samodzielnie, czy przy wykorzystaniu pomocy z zewnątrz warto, aby wszyscy menedżerowie rozumieli dobrze kluczowe pojęcia strategiczne. Dla realizacji strategii potrzebne jest bowiem zaangażowanie każdego lidera w firmie.
Na biznesie funkcjonuje wiele pojęć strategicznych. Z mojego doświadczenia siedem z nich jest jednak szczególnie kluczowych. To od właściwego ich użycia zależy powodzenie przedsięwzięć biznesowych.
Każde z tych siedmiu pojęć dorobiło się wielu interpretacji. Sprzyja temu złożoność samego strategicznego obszaru. Wielu autorów akademickich i praktyków biznesu przez lata przedstawiło swoje rozumienie tych pojęć. Obecnie mnogość definicji nie ułatwia jednak poruszania w tym świecie.
Dlatego, dla wszystkich menedżerów, nie tylko tych bezpośrednio zajmujących się strategią w codziennej pracy, przygotowałem krótki przewodnik po najważniejszych terminach strategicznych.
Misja – powód istnienia organizacji. Misja „jest”, nie trzeba do niej dążyć. Nadaje sens wszystkim działaniom. Pokazuje w jaki sposób organizacja „zmienia świat” i czego by zabrakło, gdyby jej nie było.
Wizja – inspirujący obraz przyszłości, do którego organizacja chce dążyć. Przedstawia to, co będzie, co organizacja chce stworzyć. Jest magnesem, dzięki któremu do organizacji przyłączają się inni. Wizja jest tym, co emocjonalnie pociąga ludzi, z czym rezonują interesariusze. Może być oddalona w czasie. Unaocznia to, co ma być, bardziej niż to, czego ma nie być.
Cel strategiczny – efekt, stan, rezultat kluczowy z punktu widzenia organizacji. Cele strategiczne są nieliczne oraz bardzo ogólne. Najlepiej, gdy są jednoznaczne, konkretne, mierzalne oraz określone w czasie.
Strategia – droga do realizacji celów strategicznych. Przedstawia to, w jaki sposób organizacja osiąga wyznaczone cele. Strategia kierunkuje działania organizacji i pokazuje sposób wykorzystania swojego potencjału.
Przewaga strategiczna – kluczowe zasoby, dzięki którym organizacja „jest lepsza” niż inne, podobne organizacje, czynniki dominacji przedsiębiorstwa nad konkurentami, unikalność organizacji, powody, dla których klienci/odbiorcy wybierają ofertę danej organizacji.
Inicjatywa strategiczna – program lub projekt realizowany poza rutynowymi działaniami organizacji wspierający realizację celów strategicznych.
Cel operacyjny – krótkoterminowy efekt, stan, który jest kamieniem milowym w drodze do realizacji celu strategicznego. Suma celów operacyjnych prowadzi do realizacji celów strategicznych.