Webinar Kultura Organizacyjna w Praktyce cz. 4
27 sierpnia 2021Czy wdrożenie Employee Advocacy się opłaca?
19 września 2021Wprowadzenie do wdrożenia programu Employee Advocacy
Programy Employee Advocacy (czyli Rzecznictwa Pracowników) wspierają oficjalną komunikację wewnątrz organizacji, budują wizerunek organizacji w social mediach i zapewniają komunikację z interesariuszami. Mówiąc w dwóch słowach – budują Employer Branding.
Dzięki Employee Advocacy umacnia się optymalna kultura organizacyjna, zwiększa się zaangażowanie wszystkich pracowników i poprawia zdolność firmy do osiągania ambitnych celów.
Wprowadzenie do firmy Employee Advocacy wymaga wielu działań, sporego zaangażowania i konsekwencji. Wdrożenie Employee Advocacy to proces, który zajmuje co najmniej kilka miesięcy. Ze względu na unikalny charakter tego programu, nie wdroży się go za pomocą decyzji zarządu. Nie da się kazać być pracownikom bardziej zaangażowanymi i pozytywnie świadczyć o tym wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Potrzeba przeprowadzić rzetelny program wdrożeniowo szkoleniowy, dzięki którym pracownicy zaadoptują się do nowych oczekiwań i będą mogli odnaleźć się w nowej roli.
Więcej na temat Employee Advocacy można poczytać w naszej Bazie Wiedzy.
Jak zabrać się do wdrożenia Employee Advocacy
Przygotowując się do realizacji programu warto stworzyć mały, interdyscyplinarny zespół, który zbuduje koncepcję. W zespole powinny znaleźć się osoby z obszaru HR oraz zespołów biznesowych. Program będzie realizował te cele, które postawią przed nim osoby zaangażowane w jego realizację (Czy wdrożenie programu Employee Advocacy się opłaca?). Zupełnie inny kształt będzie miał program, który ma realizować cele obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, a inny, jeżeli główny akcent na korzyści położą sprzedażowcy, czy marketingowcy. Oczywiście interesy różnych obszarów mogą doskonale się uzupełniać. Idea Employee Advoccy jest bardzo pojemna. Warto zacząć od odpowiedzi na pytania:
- Jakie cele ma realizować program?
- Jakie ma przynieść efekty?
- Jakie mamy zasoby, które możemy wykorzystać?
- Jakie bariery będą nam utrudniać wdrożenie?
Kto i po co ma brać udział w projekcie Employee Advocacy?
Do programu Employee Advocacy zapraszamy ochotników. To ci, najbardziej zaangażowanie w firmie pracownicy. Idealnie pasują do tego, by rozpocząć przygodę z tego typu programem.
Dla tych pracowników warto przygotować angażującą komunikację. Powinna ona przede wszystkim prezentować korzyści jakie mogą wynieść uczestnicy programu. Następnie planujemy cały system komunikacji wraz z wykorzystaniem kanałów. Im więcej, tym lepiej. Podstawowym będzie ten oficjalny przekaz płynący poprzez kaskadę zarządzania. Pracownik chce usłyszeć zaproszenie do programu Employee Advocacy od swojego bezpośredniego przełożonego. Jeżeli potwierdzi je zarząd firmy, będzie to spójnie angażować. Uzupełnieniem całego modelu będzie oficjalna komunikacja płynąca firmowymi kanałami: mailami, informacjami na intranecie i artykułami w wewnętrznych publikacjach.
Zapisz się na nasz Newsletter
Proces rozwoju uczestników programu Employee Advocacy
Żeby pracownik efektywnie angażował się w Employee Advocacy, musi chcieć to robić i musi to umieć. Kolejnym więc krokiem w programie jest zbudowanie odpowiedniego poziomu kompetencji. Dlatego dobrze zaplanować w początkowej fazie wdrożenia dedykowany program rozwojowy. Dzięki niemu uczestnicy będą mieli okazję w praktyczny sposób rozwinąć swoje naturalne zdolności i uzupełnić niezbędne luki. Program rozwojowy powinien mieć praktyczny charakter warsztatowo-szkoleniowy.
Przygotowanie ram i przestrzeni do działania
W kolejnym etapie wdrożenia trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: W czym i jak ma przejawiać się Employee Advocacy w mojej organizacji?
Do dyspozycji są dwa główne kierunki: wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Wewnątrz to udział w projektach, udzielanie się w nich nie tylko merytoryczne i wykonywanie z zaangażowaniem swoich codziennych obowiązków. Do tego dochodzi publikowanie w wewnętrznych mediach, takich jak gazetka firmowa, czy intranet.
Employee Advocacy na zewnątrz organizacji odbywa się przede wszystkim w mediach społecznościowych. Dla tej działalności potrzeba jasnych zasad, żeby nikt z pracowników nie miał wątpliwości co można, a czego nie wolno robić. Te normy i granice wyznaczać może precyzyjna, jasno określona firmowa polityka obecności pracowników w mediach społecznościowych (Social Media Policy). Koniecznie trzeba zaplanować czas na wdrożenie. Warto przygotować ten dokument w formie warsztatowej – wypracować go pod okiem doświadczonego facylitatora.
Przywództwo w Employee Advocacy
Ludzi nie sposób zaangażować w takie przedsięwzięcia siłą decyzji, czy polecenia. Tu kończy się władza, a zaczyna przywództwo.
Lider, który chce zaangażować ludzi do Employee Advocacy musi przedstawić im angażującą wizję i sens całego przedsięwzięcia. Dobrze też, gdy wesprze korporacyjną komunikację osobistą wypowiedzią, w której przedstawi swoje argumenty za udziałem w programie. Last, but not least koniecznie potrzebuje dać osobisty przykład. Bez tego, jego podwładni nie potraktują poważnie udziału w programie Employee Advocacy.
Employee Advocacy – samodzielnie, czy ze wsparciem?
Warto zacząć wdrażać program Employee Advocacy jak najszybciej. Czasy pracy zdalnej wymagają integracji ludzi wokół jakiejś dobrej idei. Z powodzeniem można wykonać te pierwsze kroki samodzielnie i podjąć wyzwanie aktywnego rzecznictwa pracowników. Najtrudniej jest zacząć. Opór jest tym większy im mniej doświadczeń mają pracownicy z Employee Advocacy. Jeżeli okaże się, że projekt nie idzie do przodu, zawsze można skorzystać z kompetentnego wsparcia. Może okazać się, że przyda się przewodnik, który pokaże, jak zrobić te pierwsze kroki, pomoże przygotować odpowiednio sprzyjające środowisko, nauczy i zapewni wsparcie na samym początku drogi, przygotuje komunikację.
Powodzenia.
Bardziej dogłębnie o zagadnieniu wdrożenia poczytasz tutaj;